Scholen kunnen de komende weken bij het plannen maken natuurlijk het beste beginnen met het inlopen van de leesachterstand. Dat levert het meeste op, zeker op lange termijn.

Meester Alex heeft een rijk gevulde boekenkast en kan SUPERgoed voorlezen.

Hoe?

De vraag is misschien nog HOE gaan we dat aanpakken? De kracht zit in het verbinden maar zeker ook in het bundelen van energie en vakmanschap.

Scholen die investeren in eigentijds leesonderwijs gaan de achterstanden terugdringen. Hoe dat eruit gaat zien, bepaal je als schoolteam helemaal zelf. Heb je een leescoördinator? Geef haar ruim baan want zij heeft verstand van deze materie. Werkt jouw school met een leesconsulent? Laat je adviseren en investeer fors op de begeleiding van kinderen waaronder boekadvisering. Heb je te weinig actuele en leuke boeken? Doe mee aan de Kinderjury 2021. Koop alle boeken van die lijst en ga ze lezen met de kinderen. Van 10 tot en met 17 mei 2021 kunnen de kinderen stemmen op hun favoriete boek. Is het beleid op school dat de boeken daar moeten blijven? Gooi dat beleid op de helling en geef de boeken mee naar huis zodat kinderen ook thuis gaan lezen en dat als het ‘nieuwe normaal’ gaan ervaren. En … investeer in activiteiten na het lezen: praten over wat je gelezen hebt. Dat is essentieel voor een dynamische leescultuur op school.