Wil je een hoorspel maken, dan heb je geluidseffecten nodig. Wil je het voor kinderen aantrekkelijk en spannend maken, dan heb je nog iets meer nodig. Wij hebben alles in huis om met kinderen een hoorspel op te nemen in de mobiele studio.
Het begint, zoals ook in de filmwereld, met een goed verhaal in dialoog. De meeste kinderboeken lenen zich daar niet voor vanwege de verteller die vaak het verhaal draagt. Voor een film of een hoorspel zul je het boek of het fragment moeten herschrijven tot een dialoog. Dat heb ik met een paar kinderboeken al gedaan en kinderen weten er wel raad mee. Maar het wordt nog leuker.
Op LinkedIn ontmoette ik componist, schrijver en stemacteur Jurriaan Klomp die net zijn eerste boek van de trilogie Ridder Mark had uitgegeven bij https://www.leergoed.nl/product-categorie/leesgoed/kinderboeken/ .
Jurriaan kan alle figuren uit zijn verhaal ter plekke laten klinken en heeft dat ook gedaan in de audioclips die bij het boek meegeleverd worden. Zo kunnen kinderen het verhaal horen, meelezen en beluisteren alsof ze in een film zitten: tekst, muziek en geluidseffecten.
Kinderen zelf content laten maken is 1 van de doelen van Mediawijsheid in het basisonderwijs. En wat willen kinderen graag aan de slag met een koptelefoon op hun hoofd en een microfoon voor hun neus! Jurriaan en ik stelden een pakket met ingrediënten samen om bij de methodiek van Ridder Mark een eigen soundtrack te creëren. Dat is nu beschikbaar. We kunnen met de kinderen een fragment uit 1 van de hoofdstukken als een dialoog inspreken met filmmuziek en geluidseffecten.
Kinderen zijn heel gemotiveerd om een boek te lezen als ze er daarna over mogen praten in een podcast. Dat weten we al van onderzoekers als Aidan Chambers. Maar een rol pakken in een hoorspel met heksen, tovenaars, dwergen en trollen is nóg aantrekkelijker. En lachen! Er was nog 1 klein ‘probleem’: kinderstemmen hebben een beperkt bereik en missen vaak de laagte in de stem om een draak of monster te laten galmen. Gelukkig biedt de mobiele studio van Rode een oplossing: stemvervormers met echo en galm. Die zetten we nu in en iedereen valt om van verbazing bij het terugluisteren. En de lezers leren om hun stem op een andere manier in te zetten en zo een bepaald effect te creëren. De feedback volgt automatisch en onmiddelijk bij het terugluisteren. Dat smaakt naar meer en gelukkig heeft het boek Ridder Mark nog 36 hoofdstukken. Wel ‘even’ herschrijven tot dialogen 😉 .
Jurriaan en ik creëerden bij de figuren uit het verhaal passende stemmetjes zoals ze klinken in het originele verhaal. Na enkele testen op basisscholen in Brabant konden we in july echt samenwerken op een school in Oud Karspel waar Jurriaan een project aan het afronden was in groep 6. Op de laatste dag zijn we aan de slag gegaan met alle kinderen uit de klas van Juf Susanne. Zoals altijd zijn de kinderen onmiddellijk gegrepen door de mogelijkheden van audio en techniek met een eigen microfoon voor zich en een koptelefoon op hun hoofd. Ze zitten midden in de magie met een hoog Sprookjesbos/Efteling-gehalte. Het hoofddoel bereiken ze ook: ze willen allemaal lezen! En na de zomervakantie kunnen ze hun eigen hoorspel nog eens rustig terugluisteren.
Hoort zegt het voort
In het artikel uit de regionale krant krijg je een indruk van de beweegredenen van Juf Susanne, van Jurriaan en van zijn uitgever. Misschien is deze blog of het artikel interessant om door te spelen naar de Leescoördinator van je school?
Alles voor de leesbevordering!